Rekrytointi

Älä karsasta sivubisneksiä! Pätevistä tekijöistä on nyt pulaa, joten työhaastatteluun kannattaa panostaa – 8 vinkkiä pomolle

Työelämäasiantuntija Marjaana Toiminen kertoo, miten onnistut hurmaamaan hakijan työhaastattelussa.

1. Ymmärrä, että käsipareja on vähemmän

Vastuullisuus ja moninaisuus ovat asioita, joissa jokaisen työnantajan on syytä pätevöityä.

Jo nyt kisa osaavasta työvoimasta on kova, eikä helpotusta ole näköpiirissä. Liiketoimintajohtaja ja työelämäasiantuntija Marjaana Toiminen uskoo, että Suomessa on tulevaisuudessa yhä vähemmän tekijöitä, ja se johtuu ikääntymisen mega­trendistä.

”Työelämän pitää moninaistua. Eri ikäisiä, eri taustoista tulevia ja eri kyvykkyyksillä työskenteleviä tarvitaan työelämään sankoin joukoin”, hän toteaa ja penää yrityksiltä ymmärrystä työmaailman muutokselle.

2. Panosta rehelliseen hissipuheeseen

Työvoimapulasta kärsivillä aloilla rekrytointi on myyntityötä. Haastattelutilanteessa on toki tärkeää selvittää hakijan sopivuus ja motivaatio tehtävään, mutta samalla haastattelu on oiva tilaisuus kertoa yrityksen vahvuuksista vetävällä hissipuheella.

Toiminen muistuttaa kuitenkin, että liioittelu ja siloittelu eivät kuulu moderniin rekrytointiin.

”Rehellisyys ja läpinäkyvyys ovat työnantajakuvan rakentamisen tärkeitä työkaluja.”

Tärkeintä on hänen mukaansa tuoda esille se työ, mitä työnantaja on tehnyt organisaation kulttuurin, ilmapiirin ja sisäisen viestinnän eteen jo ennen rekryhaastattelua.

”Kisassa työvoimasta ei pärjää yritys, jossa ihmiskuva ja johtamisen tavat ovat tunkkaisia ja hierarkkisia”, hän sanoo.

LUE MYÖS: Pelolla johtavien diktaattorien aika ravintoloissa on ohi, sanoo Smörin keittiömestari Mikko Pakola

3. Kirkasta työpaikan arvot

Marjaana Toimisen mielestä näinä aikoina jokaisella työnantajalla on oltava hyvä käsitys siitä, missä mennään organisaation sisällä, mikä on hyvin ja miten kulttuuria pitää kehittää.

Lisäksi yrityksellä tulee olla ajantasainen, konkreettinen suunnitelma organisaation johtamisen, sisäisen viestinnän ja osaamisen kehittämiselle. Näistä on hyvä kertoa rekrytilanteessa.

”Yhä useampi työnhakija on kiinnostunut yrityksen arvoista sekä siitä, miten ne näkyvät arjessa. Etenkin horeca-alalla ihmisten kohtelu ja johtaminen ovat nyt suurennuslasin alla. Työntekijöitä kuunteleva, oikeudenmukainen ja modernisti johdettu yritys on vetovoimainen työnantaja ja erottuu rekrymarkkinassa edukseen.”

LUE MYÖS: Kättele kaikki töissä, suosittelee Vuoden kokki Jonathan Slotte – ja vältä harhakuvaa työn helppoudesta

4. Panosta työhyvinvointiin ja kerro se

Työntekijät arvostavat yhä enemmän työn ja vapaa-ajan välistä tasapainoa. Toimisen mukaan työoloja koskevissa tutkimuksissa käy ilmi, että vapaa-ajan arvostus on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä.

Myös sitä arvostetaan, että työnantaja pitää huolta työntekijöistään.

”Onhan myös työnantajan ja yrityksen etu, että työntekijät pysyvät terveinä ja motivoituneina.”

Hyvinvointia edistävät Toimisen mukaan erityisesti joustavuus ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä.

5. Älä karsasta sivubisneksiä

Ihmiset arvostavat jo nyt hyvinvointia, osaamisen kehittymistä ja mahdollisuutta rakentaa omannäköinen työelämä. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yhä useam­malla on oma toiminimi tai sivubisnes päätoimen rinnalla. Työnantajan kannattaa suhtautua siihen avoimin mielin, sillä se on yhä useammalle jo arkipäivää.

6. Panosta rekryprosessiin kokonaisuutena

Toiminen muistuttaa, että hakijoiden kohtelu hakuprosessin kaikissa vaiheissa kertoo yrityksestä paljon. Siksi on tärkeää kommunikoida lämpimän rohkaisevasti ja verkostoja rakentaen.

”Kaikki teot, viestintä, somekanavat, kuvat, meilit, kohtaamiset, äänensävyt, ilmeet, eleet ja vastauksen kestot, rakentavat kuvaa yrityksestä ja sen brändistä.”

Haastatteluprosessi kannattaa järjestää niin, että hakija tapaa useita ihmisiä yrityksestä.

”Olen urallani palkannut satakunta työntekijää eri tehtäviin. Kokemukseni mukaan on ollut aina hyväksi, että hakija tapaa useita ihmisiä, sillä siten syntyy ymmärrystä puolin ja toisin.”

7. Tunne itsesi

Haastattelijan pitää Marjaana Toimisen mielestä tuntea itsensä, omat arvonsa ja ihmiskäsityksensä. Ne nimittäin näkyvät päälle ilman, että haastattelija sitä edes itse tiedostaa.

Johtajalle on hänen mukaansa muutenkin tärkeää kehittää itsetuntemustaan.

”Työpaikoilla on aina kyse ihmisten välisistä suhteista ja työn tukemisesta. Johtajan tehtävä on auttaa työntekijöitä onnistumaan, ja sitä ei voi tehdä hyvin, ellei tunne itseään.”

8. Ole kiinnostunut

Viimeinen neuvo: haastattelussa on kyse vuorovaikutustaidoista ja dialogista.

”Läsnäolo ja kiinnostuksen osoittaminen kertoo paljon yrityksen kulttuurista.”

On itsestään selvää, että haastattelutilanteessa ei räpelöidä kännykkää vaan keskitytään kohtaamiseen ja kuunteluun. Kannattaa myös varoa keskeyttämistä. Työhaastattelu on ainutlaatuinen vuorovaikutustilanne, eikä aikapaineenkaan alla tulisi kiirehtiä. Varo myös liian tunkeilevia kysymyksiä.

”Henkilökohtaisesta elämästä kysyminen on ankara virhe.”

LUE MYÖS: Kuinka löydät hyviä tyyppejä töihin? 7 ohjetta onnistuneeseen rekrytointiin

LUE MYÖS: Sirpa Kilpeläinen ja Nataliia Selivánova auttavat ukrainalaisia työllistymään Suomessa – moni löytänyt horeca-töitä


Kompastutko näihin?

Olet kiireinen etkä valmistaudu huolella

Rekrytointi on investointi tulevaisuuteen, ja panokset ovat kovat niin hakijalla kuin rekrytoijalla. Varaa haastatteluprosessiin riittävästi aikaa ja keskity läsnäoloon sekä rakentavaan vuorovaikutukseen.

Perusasiat eivät ole kunnossa

Tärkeintä on tehdä tarvittava työ organisaation kulttuurin, ilmapiirin ja sisäisen kommunikaation eteen jo ennen rekryhaastattelua, sillä kisassa työvoimasta ei pärjää yritys, jossa johtamisen tavat ovat tunkkaisia.

Marjaana Toiminen

  • Osakas ja liiketoimintajohtaja viestintätoimisto Ellun Kanoissa
  • Julkaissut kirjan Hyppy: työn arvaamaton tulevaisuus ja uudet mahdollisuudet lokakuussa 2022 (Tammi Kustannus)
  • Toiminut Image- ja Anna- lehtien päätoimittajana sekä mediayhtiö Bonnierin Suomen maajohtajana printtimediassa.
  • Julkaissut raportin Sitralle ja Tela ry:lle työn tulevaisuudesta 2017 sekä Steal my job -nimisen podcast-sarjan.
  • Harrastaa taiteita, kirjallisuutta ja teatteria.
  • Motto: Jokaisella on kaksi elämää. Toinen alkaa, kun ymmärrämme, että meillä on vain yksi.

 

Työelämäasiantuntija Marjaana Toiminen. KUVA Heidi Strengell

 


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja 100% hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi