Somekoulu

Taso 8: Miten Instagramin tehoa mitataan? Ota analytiikka haltuun

Analytiikka eli kävijätiedot kertovat, kuka ja kuinka moni on tarkastellut Instagram-sisältöäsi. Kävijätietoja voit hyödyntää myös apuna sisällön suunnittelussa kohderyhmälle.

Jotta tietäisit, mitä mitata, on asetettava tavoitteita. Jos tavoitteenasi on saavuttaa uutta yleisöä ja saada näkyvyyttä, on tärkeä seurata, kuinka moni käyttäjä on nähnyt julkaisemaasi sisältöä. Kävijätiedot kertovat sekä kanavan että yksittäisen sisällön tavoittavuudesta. Onkin järkevää tarkastella, mitkä sisällöt keräävät eniten silmäpareja ja miten kokonaisuus kehittyy esimerkiksi vuoden aikana. Suuri tavoittavuusluku kertoo aina onnistumisesta, sillä vain näkyvä sisältö on yrityksellesi hyödyllistä.

Somekoulun kahdeksannella eli viimeisellä tasolla kerron tärkeimmät vinkit Instagram-kanavasi analytiikan käyttöön. Varaa tason suorittamiseen aikaa noin 30 minuuttia ja ota esiin muistivihko ja kynä. Tarvitset niitä tehtävien suorittamiseen.

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!

1. Erota näyttökerrat ja tavoittavuus toisistaan

Sisällön näytöt tarkoittavat niitä kertoja, kun sisältösi on näkynyt Instagramissa. Tavoittavuus taas laskee sisältösi nähneet käyttäjätilit. Jos siis näyttöjä on vaikkapa kymmenen, voi sisältöä selanneita yksittäisiä käyttäjiä olla vain viisi tai vähemmän. Samat ihmiset ovat vain nähneet sisältösi useamman kerran. Myös toisto on hyvä asia, joten älä tuskastu, vaikka näyttökerrat kasvaisivat tavoitettavia tilejä nopeammin. Tämä on varsin tavallista, sillä tiliäsi aktiivisesti seuraavat palaavat sen pariin todennäköisesti useita kertoja saman viikon aikana.

Tehtävä 1. Kävijätiedot 30 päivän ajalta
Klikkaa Instagramin profiilisivulla kolmea viivaa yläkulmassa ja sieltä tekstiä ”kävijätiedot”. Kirjaa alla olevat luvut muistiin.
Tavoitetut tilit
7 päivän ajalta:
30 päivän ajalta:
Näyttökerrat
7 päivän ajalta:
30 päivän ajalta:

2. Keskity tavoittavuuteen

Seuraaja on hyvä mittari silloin, kun kartoitetaan sisällöstä kiinnostuneita. Se ei kuitenkaan ole pidemmällä tähtäimellä aukoton. Tilin seuraaminen ei näet tarkoita automaattisesti, että näkisi tilin kaikki sisällöt. Sisältöjen näkeminen vaatii seuraajalta vuorovaikutusta, eli tykkäyksiä, kommentointia, jakoja tai sisällön selaamista ajan kanssa. Ilman vuorovaikutusta sisältöä ohjaileva algoritmi ei näytä tilin julkaisuja käyttäjälle kovin pitkään seuraamisesta huolimatta.

Seuraajien määrää tärkeämpää on seurata, tavoitatko sisällölläsi oikeita ihmisiä. Kävijätiedoista näet tietoja yleisöstäsi. Voit tarkastella, miltä alueelta tavoitat ihmisiä, mihin ikäryhmiin he kuuluvat tai mitä sukupuolta he ovat kertoneet Instagramille olevansa.

Näet kävijätiedoista myös tietoa seuraajien aktiivisuudesta, eli kellon­ajat, kun he käyttävät eniten Instagramia. Jos ajoitat uuden sisällön julkaisun näille ajankohdille, saavutat todennäköisesti enemmän yleisöä.

Tehtävä 2. Kanavan seuraajat
Klikkaa profiilisivulla tekstiä ”kävijätiedot”. Etusivulla näet seuraajien määrän. Seuraajamäärää klikkaamalla pääset tarkastelemaan tietoja seuraajista. Kirjaa tiedot muistiin.
Yleisimmät sijainnit
1.
2.
Yleisimmät ikäryhmät
1.
2.
Sukupuolijakauma
1.
2.
Aktiivisin Instagramin käyttöaika
1.
2.

Instagramin analytiikasta näet seuraajiesi sukupuolijakaumat ja ajan, jolloin he käyttävät Instagramia todennäköisemmin. Pyri ajoittamaan julkaisut tuohon aikaan.

3. Seuraa sitoutumista

Sosiaalista mediaa ei kutsuta sosiaaliseksi syyttä. Sosiaalisessa mediassa menestymisen perusta on vuorovaikutus käyttäjien kanssa. Käyttäjät kertovat sisältöön reagoimalla kiinnostuksestaan sitä kohtaan. Sisällöntuottaja saa parhaat tulokset tekemällä vuorovaikutuksesta käyttäjälle helppoa ja kannattavaa.

Instagramissa pääset näkemään tiedot vuorovaikutuksesta, eli sitoutumisesta sisältöihin, sekä tietyltä ajalta että sisältökohtaisesti. Sitoutumistietoja ovat muun muassa tykkääminen, kommentit, jaot ja tallennukset.

Voit myös järjestää julkaisemiasi sisältöjä paremmuusjärjestykseen sen perusteella, kuinka monta tiettyä vuorovaikutusta ne ovat elinkaarensa aikana keränneet. Näin pääset tarkastelemaan, millaiset sisällöt toimivat yleisöösi parhaiten ja mitä kannattaisi tehdä lisää.

Tehtävä 3. Seuraajien sitoutuneisuus
Klikkaa profiilisivulla tekstiä ”kävijätiedot”. Etusivulla näet sisältöön sitoutuneiden tilien määrän. Tietoa klikkaamalla näet, ketkä ovat sitoutuneet sisältöihin. Kirjaa huomiosi muistiin.

Tällaiset sisällöt toivat eniten tykkäämisiä
1.
2.
Tällaiset sisällöt toivat eniten kommentteja
1.
2.
Tällaiset sisällöt toivat eniten tallennuksia
1.
2.

Huom! Seuraa yksittäisen julkaisun tunnuslukuja aina pienellä viiveellä, sillä todellinen näkyvyys kertyy pidemmällä aikavälillä.

Onnea, olet nyt suorittanut somekoulun! Pidä muistiinpanosi tallella ja toteuta siihen listaamasi asiat. Voit tarvittaessa palata somekoulun yksittäisiin tasoihin, jos huomaat puutteita somen tekemisessä. Menestystä matkaan!

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!

Taso 1: Luo ketterä ministrategia Instagram-kanavalle

Taso 2: Ideat lentoon! Opi Instagramin tehokas sisällöntuotannon metodi

Taso 3: Apua, Instagramini ei koukuta! Ota rohkeasti ihmiset somesi ytimeen

Taso 4: SEO-talkoot! Päivitä Instagramisi profiili ja optimointi kuntoon

Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa

Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat

Taso 7: Näyttääkö yrityksesi Instagram kotikutoiselta? Lataa Canva nyt


Avecmedian somekoulu

Avecmedian somekoulun valmentaja Noora Verronen on sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka tarjoaa konsultointipalveluita yrityksille ja sparrausta sisällöntuottajille.

@avecmediafi

@kaikkisomesta


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi