Aromi
SUOSITTELEMME: Pete Parkkonen selvisi kamalasta keväästä – laskuvarjohyppy tarjosi oivalluksen, joka auttaa kiireessä
SUOSITTELEMME: Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Somekoulu

Taso 1: Luo ketterä ministrategia Instagram-kanavalle

Somekoulun ensimmäisellä tasolla autan sinua laatimaan oman yrityksesi Instagram-kanavalle somestrategian, joka opastaa keskittymään tärkeimpiin asioihin matkallasi menestykseen. Varaa aikaa noin 30 minuuttia ja ota esiin muistivihko ja kynä. Tarvitset niitä tehtävien suorittamiseen. Somekoulussa on yhteensä 8 tasoa.

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!

1. Miksi tarvitset Instagram-kanavan?

Instagram on visuaaliseen viestintään ja tarinankerrontaan pohjautuva sosiaalisen median kanava, jolla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää. Palvelu antaa kaiken kokoisille yrityksille – ravintoloille, kahviloille ja tapahtumataloille – mahdollisuuden tulla löydetyksi ja kasvattaa asiakaskuntaa.

Instagram on käyttäjilleen kuin kuvien google, josta etsitään ideoita ja tietoa. Instagramissa opitaan ja täytetään yhteisöllisyyden tarvetta.

Instagram on erinomainen ilmainen alusta uuden asiakaskunnan houkuttelemiseen sekä yrityksen arvoihin ja toimintaan liittyvään viestintään. Siellä voit paitsi näyttää toiminnallesi tärkeimpiä asioita myös kertoa niistä monipuolisesti kuva- ja video­sisältöjen avulla. Palvelussa pääset päivittäin keskustelemaan potentiaalisten asiakkaidesi kanssa, jolloin opit uutta heidän tarpeistaan ja voit aktiivisesti rakentaa kiinnostusta toimintaasi kohtaan.

Instagramista on sinulle monia kaupallisia hyötyjä: Voit tavoitella lisää näkyvyyttä yrityksellesi, asiakasvirran kasvua tai uuden asiakaskunnan valloittamista. Voit myös oppia uutta asiakkaistasi ja rakentaa brändiä, tai tavoitella vaikka näitä kaikkia.

Onnistumista on suoraviivaisinta mitata kanavasi saavuttamalla näkyvyydellä ja vuorovaikutusten määrällä. Analytiikasta näet tiedot jokaisen julkaisusi keräämistä silmäpareista ja näyttöjen määrästä sekä reaktioista. Kanavan seuraajamäärän kasvu puolestaan kertoo, että ihmiset haluavat nähdä päivityksiäsi myös jatkossa.

Voit mitata jopa todellista asiakasvirran kasvua: julkaise Instagramissa kampanja, johon liittyvää kuvaa näyttämällä asiakkaat saavat alennuksen. Näin näet helposti, että läsnäolosi Instagramissa toi sinulle uuden asiakkaan.

Huom! Tarkista, että yrityksellesi on Instagramissa yritystili, ei yksityinen. Yritystilin avulla voit seurata analytiikkaa.

Tehtävä 1: Instagram-kanavani tavoitteet
Listaa kolme tavoitetta, jotka pyrit saavuttamaan Instagramissa. Nämä ovat kaiken sometekemisesi pohja.
1.
2.
3.

2. Miten erottaudut kuvavirrassa?

Instagramissa yritykset, julkkikset, somevaikuttajat, ystävät ja mediat käyvät kilpailua käyttäjien huomiosta. Voittajaksi selviytyvät ne, jotka onnistuvat pysäyttämään villisti kuvavirtaa selaavan peukalon.

Peukalon pysäyttämiseen auttavat kauniit kuvat ja kiinnostavat videot, mutta tärkeintä on tehdä sisältöä, joka vastaa yrityksesi arvoja ja korostaa sen vahvuuksia. Ennen aloittamista, voit kirjata ylös, mikä erottaa juuri sinun yrityksesi muista. Millaisia mielikuvia ja arvoja haluat välittää ja vahvistaa?

Somessa ihmisten huomio kiinnittyy usein toisiin ihmisiin yritysten sijaan. Siksi ravintolasi työntekijöiden tuominen sisältöihin voi olla hyvä tapa erottua virrassa. Voit esimerkiksi esitellä henkilökuntaa, ottaa heitä mukaan sisällöntuotantoon tai napata seuraajat mukaan ravintolan kulisseihin.

Muista myös, että voit jakaa asiakkaiden tai palveluitasi käyttäneiden somevaikuttajien kuvia omaan kuvavirtaan kysymällä heiltä ensin siihen luvan. Muiden asiakkaiden kokemukset kiinnostavat usein potentiaalisia uusia asiakkaita kaikkein eniten.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Story Local Bistro (@storyrestaurants) jakama julkaisu

Tehtävä 2: Yritykseni arvot somessa
Listaa yrityksesi kolme tärkeää arvoa, jotka haluat näyttää somesisällöissä. Nämä ovat asiat, jotka jäävät asiakkaidesi mieleen.
1.
2.
3.

3. Kenelle teet sisältöä?

Pohdi, keitä Instagramissa ensisijaisesti tavoittelet ja millainen on heidän polkunsa palvelusi luo. Millaiset asiat ohjaavat päätöksentekoa matkan varrella? Millainen sisältö saa heidät kiinnostumaan juuri sinun yrityksestäsi ja lopulta astumaan palvelujesi pariin? Tätä kutsutaan sisältöpoluksi.

Inspiroiva sisältö, kuten kuvat herkullisista annoksista tai ravintolan kauniista puitteista, ovat usein ensisysäys uudesta Instagram-tilistä kiinnostumiseen. Satsaa kuviin ja tarinankerrontaan. Tuo niihin toimintasi ydin ja anna käyttäjälle syitä sisältösi seuraamiseen.

Ensi koukuttamisen jälkeen voit syventää tarinaa. Pohdi, millaiset tekijät ovat tärkeitä asiakkaan valitessa esimerkiksi ravintolaa, ja kerro niistä. Haluatko korostaa nopeutta, valikoimaa, palvelua vai hyvin huomioituja erikoisruokavalioita? Jaa tietoa arvoista toiminnan takana, otteita menusta ja henkilökunnan tervehdyksiä. Hyviä teemoja ovat esimerkiksi vastuullisuus, palvelu, annokset ja ihmiset.

Viimeisessä vaiheessa on tärkeä saada asiakas toimimaan. Voit vaikka kannustaa varaamaan pöydän Instagramin yksityisviestillä. Tärkeintä on, että otatte asiakkaan kanssa yhden askeleen kohti lopullista tavoitetta, ravintolasi asiakkuutta.

Sisältöpolkua pohtimalla tuet asiakkaan kulkua tavoitteitasi kohti ja alleviivaat toimintasi erottautumistekijöitä. Jotta tulet löydetyksi, mieti tarkasti, millaisia hashtageja eli avainsanoja käytät sisällön yhteydessä. Valitse sanoista sellaiset, joilla palvelujasi voitaisiin etsiä.

Tehtävä 3: Kohderyhmä
Kirjoita paperille muistiin yrityksesi kohderyhmä, jota tavoittelet juuri Instagramissa. Miksi he haluaisivat seurata kanavaasi?
Instagramissa tärkein kohderyhmäni on:
Kohderyhmäni haluaa seurata kanavaani Instagramissa, sillä:

4. Miten rakennat vuorovaikutuksen?

Instagramissa tärkeintä on tähdätä aktiiviseen vuorovaikutukseen käyttäjien kanssa. Mitä enemmän julkaisuissasi tapahtuu vuorovaikutusta, eli tykkäämistä, kommentointia ja tallennuksia, sitä todennäköisemmin algoritmi näyttää sisältöjäsi laajalle yleisölle, potentiaalisille asiakkaillesi.

Yksi tapa rakentaa vuorovaikutusta on miettiä, mitä voisit kohderyhmältäsi oppia. Voisitko aktivoida seuraajia avuksesi kehittämään yrityksesi palvelua, vaikka ravintolan menua? Millaisilla kysymyksillä saisit arvokasta tietoa siitä, miksi asiakkaasi valitsee sinun tai kilpailijan palvelut?

Osallistaminen lisää myös omistajuutta. Jos annat kohderyhmällesi vaikutusmahdollisuuksia, tulevat he todennäköisemmin uteliaisuuttaan takaisin.

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön Yes Yes Yes (@yesyesyeshelsinki) jakama julkaisu

Tehtävä 4: Ymmärryksesi asiakkaista
Listaa asiat, joita haluat kysyä Instagram-kanavasi seuraajilta. Vuorovaikutus on arvokasta.
Nämä asiat haluan kysyä asiakkailtani:
1.
2.
3.

Näissä asioissa asiakkaani voisivat auttaa minua:
1.
2.
3.

Onnea! Olen nyt suorittanut somekoulun ensimmäisen tason. Pidä muistiinpanosi tallella ja toteuta siihen listaamasi asiat. Sen jälkeen voit siirtyä somekoulun seuraavalle tasolle.

Suorita myös:

Taso 2: Ideat lentoon! Opi Instagramin tehokas sisällöntuotannon metodi

Taso 3: Apua, Instagramini ei koukuta! Ota rohkeasti ihmiset somesi ytimeen

Taso 4: SEO-talkoot! Päivitä Instagramisi profiili ja optimointi kuntoon

Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!


Avecmedian somekoulu

Somekoulun valmentaja, Kaikki Somesta oy:n Noora Verronen on sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka tarjoaa konsultointipalveluita yrityksille ja sparrausta sisällöntuottajille.

@avecmediafi

@kaikkisomesta


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento