Henkilöstö

Suomen suurinta hotellia rakennuttava norjalaismiljardööri on liikemaailman rokkistara, joka panostaa henkilöstöön

Nordic Choice Hotels -ketjun perustaja ja keulakuva, sijoittaja, ympäristöaktivisti ja kiinteistökehittäjä. Siinä vain muutama titteli lapsena mansikoita myyneelle, pian kuusikymppisiään juhlivalle norjalaismiljardööri Petter Stordalenille.

Liikemaailman rokkistara valloitti Helsingin Nordic Business Forumin lavan syyskuussa kertomalla tositarinan siitä, miten hänen hotelliketjunsa selvisi pandemiasta ja, aivan kuin siinä ei olisi ollut tarpeeksi, toiminnan halvaannuttaneesta kyberhyökkäyksestä.

Tammikuussa 2020 Nordic Choice Hotelsilla meni paremmin kuin koskaan aiemmin. Pohjoismaiden suurimmalla hospitality-alan toimijalla oli 17 000 työntekijää, 205 hotellia ja niissä 36 000 huonetta. Rakenteilla oli 14 uutta majoituslaitosta. Hiljattaisiin hankintoihin kuuluivat Kämp Collection Hotels sekä pohjoismaiden johtava matkakonserni Ving lentoyhtiöineen. Ja koska laivat vielä puuttuivat, ostettiin Hurtigrutenilta niitäkin.

”Kasvu on aina ollut yhtiön DNA:ssa”, Stordalen sanoo.

Menestystä juhlittiin henkilöstön hulppeassa talvikonferenssissa. Joku voisi pitää kuuden miljoonan euron tapahtumaa tuhlauksena, mutta Stordalenin mukaan se oli vuoden tärkein sijoitus.

Juhlahumusta oli hädin tuskin toivuttu, kun maailma meni kiinni. Ehkä onnekseen Stordalen oli ehtinyt uransa aikana kokea talouskriisin jos toisenkin. Hän tiesi, miten toimia.

Sommerro
Sommerron vastaanotto henkii ajatonta tyylikkyyttä. KUVA Francisco Nogueira

”Kaikki pelimerkit punaiselle”

Pahempaa kuin Tšernobyl, kirkuivat lehtiotsikot, ja ketjua syytettiin panikoinnista.

”Me vain kohtasimme tosiasiat ja toimimme niiden mukaan”, Stordalen toteaa.

Ensimmäistä kertaa historiassa yhtiö joutui lomauttamaan hotellitoiminnastaan 8 000 työntekijää. Epämiellyttävä tehtävä aloitettiin pääkonttorilta supistamalla se puoleen entisestä.

”Tämä unohtuu monilta. Kunnioitus ansaitaan aloittamalla huipulta.”

Vaikeasta tilanteesta jaettiin rehellistä tietoa niin paljon kuin mahdollista. Sitä jaettiin kaikille osapuolille liitoista pankkeihin ja johtajistosta yksittäisiin työntekijöihin. Brutaali rehellisyys sattui.

”Menetin 300–400 miljoonaa euroa, mutten ollut pahoillani omasta, vaan meihin luottaneiden työntekijöiden puolesta. He olivat olleet meillä töissä 10–15 vuotta ja me jouduimme lomauttamaan heitä Zoomissa ja muualla digitaalisessa mediassa. Se ei ollut reilua.”

Stordalen myi osakkeita, kiinteistöjä ja yksityistä pääomaa puskeakseen läpi seuraavasta vuodesta-puolestatoista. Aika oli myyjälle pahin, mutta kaveria ei jätetty.

”Kasinotermein laitoimme kaikki pelimerkit punaiselle tietämättä, mitä tuleman pitää.”

Vuosi sitten alettiin hiljalleen olla voiton puolella. Kunnes saapuivat venäläiset hakkerit. Kyberhyökkäyksen kohteeksi joutuneen ketjun tietojärjestelmät kaatuivat ja perässä tuli lunnasvaatimus.

”Olo oli kuin lentokoneessa, jossa yksi moottori sammuu, toinen syttyy palamaan ja pyörät putoavat maahan”, Stordalen vertaa.

Sommerro
Sommerron sviittien värimaailma vie menneeseen aikaan. KUVA Francisco Nogueira

Googlekin kiitteli

Runsaassa 200 hotellissa nukkui 24 000 vierasta, mutta kukaan ei yhtäkkiä enää tiennyt heidän nimiään, kauanko he viipyisivät tai olivatko he maksaneet. Jos he poistuivat huoneistaan, he eivät päässeet avainkorteillaan enää takaisin sisään, ja kaiken kukkuraksi uudet 24 000 nimetöntä vierasta olivat saapumassa kaaoksen keskelle.

Asiantuntijat kehottivat sulkemaan hotellit ainakin kahdeksi viikoksi, mutta:

”Me emme sulje hotelleja, me avaamme niitä. Me emme torju asiakkaita, me toivotamme heidät tervetulleiksi. Ja meille suoraan sanottuna riitti kaikki se paska, jonka korona oli kipannut niskaamme.”

Vastauksena oli paluu kynän, paperin ja luottamuksen aikakauteen. Kirjaukset tehtiin manuaalisesti ja luottaen sekä asiakkaisiin että kunkin hotellin omaan johtoportaaseen. Keskitetylle ohjeistukselle ei ollut aikaa.

Kun tilanne oli ohi, kiitosta tuli Googlelta saakka.

”Emme ole koskaan nähneet organisaation vastaavaan haasteeseen kuten Nordic Choice Hotels. Sisäisen ja ulkoisen paineen alla päätöksenteko oli ripeää, rationaalista ja tehokasta, minkä seurauksena oli nopea, turvallinen ja tuloksekas toipumisprosessi. Olemme erittäin vaikuttuneita”, Stordalen siteeraa silminnähden ylpeänä.

Sommerro
Sommerrossa entinen johtajan toimisto on nykyisin tapahtumien ja kokousten käytössä. Sommerrossa entinen johtajan toimisto on nykyisin tapahtumien ja kokousten käytössä. KUVA Francisco Nogueira

Kulttuuri on kuningas

Stordalenin yhtiössä on aina välitetty työntekijöistä. Sekä miljoonia maksavassa talvikonferenssissa että tavallisessa arjessa.

”Olen ylpeä yhtiöstämme ja sen arvoista. Meille persoona on tärkeämpi kuin CV. Meillä on työntekijöitä 160 eri kansallisuudesta, me emme kysele kenenkään jumalista ja meillä jokainen saa rakastaa juuri sitä ihmistä, jota itse haluaa”, Stordalen linjaa.

Suhtautuminen maksoi itsensä osinkoina takaisin sekä koronakurimuksessa että hakkerien hyökättyä.

”Ennen sanottiin, että käteinen on kuningas. Ei. Kulttuuri on kuningas.”

Työyhteisön kulttuuria ei voi tilata, ostaa tai päättää, vaan se täytyy ansaita. Siihen täytyy panostaa ja se vie aikaa.

”Tätä me olemme tehneet viimeiset 25 vuotta ja tässä oli palkkio. Kulttuuri ratkaisee kaiken.”

Kun The Wall Street Journal kirjoitti kyberhyökkäyksestä, he saivat juttua varten kuvamateriaalia, jossa työntekijät ratkoivat käsillä olevaa haastetta. Se ei meinannut kelvata, sillä ihmiset näyttivät liian iloisilta.

Sommerro
KUVA Francisco Nogueira

”Se on kulttuurimme. Sellaisia me olemme.”

Nyt lainat on maksettu ja kaikki lomautetut työntekijät palkattu takaisin töihin. Yhtiö on edelleen pohjoismaiden ykkönen ja vahvempi kuin koskaan. Pandemiaa edeltävät projektit ovat käynnissä suunnitelmien mukaan.

Selvää on, etteivät kriisit ole takanapäin. Niitä tulee ja menee – se on pikemmin sääntö kuin poikkeus. Stordalenilla on kuitenkin yksi vinkki ylitse muiden:

”Suhtaudu positiivisesti! Pohjoismaat ovat maailman onnellisimpia maita ja muutenkin kaikkien listojen kärjessä. Me suhtaudumme tulevaisuuteen aina hieman optimistisesti. Ja kun lyömme kättä päälle, me myös tarkoitamme sitä.”


Sommerro
Sommerro herätti henkiin Oslon kaupungin sähköyhtiön entisen päämajan tyylikkään rakennuksen Solli Plassilla. KUVA Francisco Nogueira
Krohgsalen
Tavernan sali on vaikuttava ilmestys täynnä taiteilija Per Krohgin luomia yksityiskohtia. KUVA Francisco Nogueira

Historiallinen avaus Osloon

Vaikka pandemia Petter Stordalenin mukaan koettelikin pahemman kerran, vauhti ei lopulta hyytynyt. Tästä on hyvä esimerkki Nordic Hotels & Resortsin tuorein hotelliavaus, Sommerro.

Vuonna 1931 rakennetussa Oslo Lysverkerissä eli kaupungin sähköyhtiön entisessä päämajassa sijaitsevan Sommerron avaus merkitsee 1930-luvun maamerkin uudestisyntymistä.

Tyylikkäässä Frogner-kaupunginosassa Solli Plassilla sijaitsevan Sommerron alkuperäinen suunnittelu on norjalaisten arkkitehtien Andreas Bjercken ja Georg Eliassenin käsialaa. Kyseistä rakennusta rakennettiin vuodesta 1917 lähtien noin 13 vuotta. Pitkän rakennusajan vuoksi Sommerron rakennus on fuusio uusklassista estetiikkaa, mutkatonta funktionalismia sekä glamouria. Tyylisekoitusta maustavat art deco -elementit valaistuksesta koristeelliseen terrazzoon sekä norjalaisen taiteilijan Per Krohgin luomat yksityiskohdat, kuten esimerkiksi seinämaalaus pääsalissa ja ikoninen mosaiikkiseinä kellarin kylpylässä. Kylpylä on yksi harvoista maassa jäljellä olevista julkisista kylpylöistä, ja se on nyt kunnostettu osaksi kauneus- ja wellness-keskusta, johon kuuluu kuntosali, 16 hoitohuonetta ja hamam. Hotellista löytyy myös ikoniseksi kutsuttu tapahtumatila, joka on nimetty Per Krohgin mukaan.

Sommerron kaavaillaan olevan naapuruston yhteinen olohuone, joka palvelee ympäri vuoden kulttuurinnälkäisiä paikallisia sekä tyylitajuisia turisteja. Hotellissa on palveluita klassisesta brasseriesta keittiömestari Frida Rongen johtamaan ravintolaan, sekä muun muassa kolme baaria, Oslon ensimmäinen kattouima-allas, sauna ja terassi. Suunnitelmissa on kirjasto ja pieni elokuvateatteri.

© Tietoa Finland Oy
© Tietoa Finland Oy

Suomen suurin hotelli

Suomen suurin hotelli ja samalla koko Nordic Choice Hotels -ketjun suurin hotellihanke valmistuu vuonna 2024 Helsinki-Vantaan uuden terminaalirakennuksen viereen. Kokonaisuuteen kuuluu kaksi hotellia, jotka edustavat ketjun kahta hotellikonseptia – Clarionia sekä Suomessa uutta Comfortia.

Hotellikokonaisuuteen tulee yli 700 huonetta, useita ravintoloita ja baareja, spa- ja saunatilat sekä kiitoratanäkymän tarjoava kaikille avoin näköalaravintola kattoterasseineen. Lisäksi hotelliin valmistuu tuhannen hengen konferenssitila.

Ennen hotelliprojektin valmistumista Nordic Choice Hotels tulee vaihtamaan yhtiönimensä Strawberryksi. Vuonna 2023 tapahtuva muutos ei vaikuta hotellien tai hotelliketjujen nimiin, mutta toimii merkkinä uudesta aikakaudesta ja ketjun yhä kiihtyvästä kehityksestä alan suunnannäyttäjänä.

 


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento