Aromi
SUOSITTELEMME: Pete Parkkonen selvisi kamalasta keväästä – laskuvarjohyppy tarjosi oivalluksen, joka auttaa kiireessä
SUOSITTELEMME: Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat
SUOSITTELEMME: Ehdota PRO-palkinnon saajaa! Parhaat keittiö- ja ravintola-ammattilaiset palkitaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18.1.2023
Somekoulu

Taso 4: SEO-talkoot! Päivitä Instagramisi profiili ja optimointi kuntoon

Aivan kuten Googlesta, myös Insta­gramista etsitään muiden kokemuksia tuotteista, palveluista ja itseä kiinnostavista aiheista. Mistä löytäisin herkullisen brunssipaikan? Mihin kahvilaan voisin mennä etätöihin?

Jotta sisältösi on sen tuotantoon käytetyn ajan arvoinen, kannattaa panostaa löydettävyyteen. Toinen tapa kasvattaa näkyvyyttä Instagram-hauissa on kannustaa asiakkaita jakamaan omia kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa.

Somekoulun neljännellä tasolla opit konkreettisia tapoja, joiden avulla voit kehittää yrityksesi löydettävyyttä Instagramissa. Varaa tason suorittamiseen aikaa noin 30 minuuttia ja ota esiin muistivihko ja kynä. Tarvitset niitä tehtävien suorittamiseen. Somekoulussa on yhteensä kahdeksan tasoa.

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!

1. Huomioi hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) tarkoittaa sisältöä, joka vastaa aiheesta tehtyihin hakuihin mahdollisimman hyvin. Sisällössä on siis sanoja, termejä ja kysymyksiä, joita ihmiset kirjoittavat hakukenttään etsiessään tietoa kyseisestä aiheesta.

Rakenteellisesti SEO tarkoittaa esimerkiksi väliotsikointia, helposti silmäiltävää ja napakkaa tekstiä sekä sivuston käytettävyyden sujuvuuteen panostamista.

Sosiaalisessa mediassa optimointia tehdään niin ikään hakusanojen avulla, joten pohdi, millaisilla hauilla sosiaalisen median tilisi tulisi löytyä, millaisiin tarpeisiin liittyviä hakuja kohderyhmäsi tekee ja millaiset haut ovat yrityksesi kannalta merkityksellisiä.

Esimerkkejä ravintolapalveluihin liittyvistä suosituista hauista:

  • Ruoka + paikkakunta: #brunssihelsinki #lounasturku
  • Ruokagenre: #tapasravintola #italialainenravintola #thairavintola
  • Juhlat: #äitienpäivälounas #isänpäivämenu

Tehtävä 1. Asiakkaideni käyttämät hakusanat
Listaa yrityksesi aihepiiristä mahdollisimman paljon hakusanoja, joita asiakkaasi saattavat Instagramissa hakea.
Hakusanat:

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

Henkilön Salsallada Tampere (@salsallada) jakama julkaisu

2. Valitse oikeat avainsanat

Valitse kaikista ideoimista hakusanoista nyt tärkeimmät, joita voit käyttää sisällöissä mahdollisimman usein. Mitä enemmän käytät samoja, toimintaasi kuvaavia ja strategisesti tärkeitä sanoja, sitä korkeammalle sisältösi nousevat aiheen hauissa pitkällä tähtäimellä. Voit tarkastella onnistumista hakemalla sisältöä tietyllä sanalla ja katsoa, löytyykö se Suosituimmat-välilehden tuloksista.

Hakusanoissa on hyvä olla mukana yleisiä sanoja, joita haetaan ja käytetään paljon, vähemmän käytettyjä sanoja, joilla erotutaan, sekä kyseiseen toimipaikkaan liittyviä hakusanoja.

Yleisten sanojen kilpailussa voi olla vaikea erottautua, mutta mahdollisuuksia siihen on enemmän. Vähemmän käytettyjen sanojen osalta voidaan taas tavoitella tiettyjen sanojen omistajuutta.

Vinkki! Mittaa hakusanojen toimivuutta katsomalla julkaisusi alla olevasta sinisestä ”Kävijätietojen tarkasteleminen”-linkistä, kuinka moni julkaisun nähneistä tuli sen pariin avainsanoista.

Tehtävä 2. Näillä sanoilla haluan tulla löydetyksi
Mitkä yleiset hakusanat ovat kanavallesi tärkeitä?
1.
2.
3.
Mitkä vähemmän käytetyt hakusanat ovat kanavallesi tärkeitä?
1.
2.
3.

3. Optimoi profiilisi

Profiilisivun optimointi on Instagramissa tärkeä osa löydettävyyden strategiaa. Profiilisivulla tarkoitetaan sivua, jossa näkyvät toimipaikkasi Instagram-nimimerkki, nimi, kuvaus, yhteystiedot, mahdolliset kohokohdat sekä julkaistut sisällöt.

Hakujen suhteen tärkeintä on nimirivi. Nimiriville kirjoitetaan usein vain yrityksen nimi, joka kerrotaan myös nimimerkissä. Nimiriviä kannattaa hyödyntää myös hakukoneoptimoinnissa, sillä se vaikuttaa eniten Instagramin hakutulosten järjestykseen.

Esimerkkinä Ravintola Vegeateria voisi kirjoittaa nimiriville Vegeateria | Kasvisravintola. Näin se nousee todennäköisemmin kasvisravintolaa haettaessa ensimmäisten hakutulosten joukkoon.

Nimirivin lisäksi tilin kuvauksen tulee sisältää tärkeitä avainsanoja. Ravintola Vege­ateria voisi kuvailla itseään Turun parhaana vegeravintolana, kertoa tarjoilevansa rakkaudella tehtyä kasvisruokaa ja sijaitsevansa Turun torin kupeessa.

Tehtävä 3. Profiilin optimointi
Kirjoita nimiriville yrityksesi nimi. Kirjoita nimen lisäksi, mitä genreä yrityksesi edustaa. Huomioi, että nimirivin maksimimerkkimäärä on 30.
Profiilini nimirivi:
Kirjoita nimirivin alla näkyvä kuvaus, joka kertoo, mitä yrityksesi tarjoaa asiakkailleen. Käytä tärkeitä avainsanoja.
Profiilini kuvaus:

4. Kannusta asiakkaita somettamaan

Kokemukset ja aidot sisällöt ovat vahva trendi somessa. Ihmiset luottavat enemmän vertaisten tuottamaan sisältöön kuin yritysten omiin viesteihin. Ei hätää, sillä yhä useammat ihmiset tuottavat sisältöä someen vapaa-ajan kokemuksistaan, joten voit valjastaa sen voiman käyttöösi.

Tarvitset tätä varten yrityksellesi oman avainsanan. Omaa avainsanaa valittaessa on tärkeä valita sana, jota ei ole vielä käytetty. Itse keksittyjen hakusanojen idea on kannustaa asiakkaita jakamaan sisältöä juuri tästä toimipaikasta. Nämä sisällöt ovat arvokkaita.

Voit testata ideoita tekemällä sanahakuja Instagramissa ennen lopullista valintaa. Avainsanassa olisi hyvä olla toimipaikkasi nimi, mutta joskus esimerkiksi missio tai aiheeseen liittyvä sanaleikki voi toimia aivan yhtä hyvin.

Valinnan jälkeen viesti #avainsana asiakkaille. Voit lisätä sanan esimerkiksi ruokalistaan, paperisiin pöytätabletteihin, servetteihin tai ilmoitustaululle. Kirjoita myös Instagram-tilisi kuvaukseen kehote jakaa sanalla kokemuksia asiakaskäynnistä. Se auttaa ihmisiä löytämään muiden kokemukset.

Vinkki! Selaa avainsanallasi jaettuja sisältöjä säännöllisesti ja reagoi niihin. Voit myös lisätä avainsanan seurantaan Instagramin hakuvalikosta.

Tehtävä 4. Yritykseni oma avainsana
Ideoi yrityksellesi 1–2 omaa #avainsanaa, joita asiakkaat voivat käyttää jakaessaan palveluihisi liittyviä sisältöjä.
1.
2.

Onnea! Olen nyt suorittanut somekoulun neljännen tason. Pidä muistiinpanosi tallella ja toteuta siihen listaamasi asiat. Sen jälkeen voit siirtyä somekoulun seuraavalle tasolle. Somekoulussa on yhteensä 8 tasoa.

Taso 1: Luo ketterä ministrategia Instagram-kanavalle

Taso 2: Ideat lentoon! Opi Instagramin tehokas sisällöntuotannon metodi

Taso 3: Apua, Instagramini ei koukuta! Ota rohkeasti ihmiset somesi ytimeen

Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!


Avecmedian somekoulu

Avecmedian somekoulun valmentaja Noora Verronen on sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka tarjoaa konsultointipalveluita yrityksille ja sparrausta sisällöntuottajille.

@avecmediafi

@kaikkisomesta


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento