Tapahtumarakentaminen

Rovaniemen keskustaan rakennettu valtava lumikuutio kiinnostaa maailmalla

Rovaniemen keskustaan noussut kookas lumiteos on noteerattu mediassa Suomen ulkopuolellakin. Ulkomitoiltaan 12 x 12 x 12 metrin kokoinen lumikuutio on Polestar-sähköautofirman esittelytila.

Snow Space -teos avattiin tammikuun puolivälissä. Kuutio on osa Rovaniemellä maaliskuussa järjestettävää Arctic Design Week -tapahtumaa.

Rovaniemen lumikuutiosta ovat kirjoittaneet muun muassa Forbes, Newsweek, The Sun ja Wallpaper. Business Rovaniemi laskee kaupungin saaneen kansainvälistä medianäkyvyyttä lumikuutiouutisoinnin osalta tammikuussa yli seitsemän miljoonan euron arvosta. 

”Rovaniemi tarvitsee entistä enemmän kansainvälistä näkyvyyttä. Arctic Design Weekin ja Polestar Finlandin kumppanuusyhteistyö käynnistyi vuonna 2021. Näkyvyytemme tämän yhteistyön myötä on ollut koko Rovaniemeä koskevaa, ei pelkästään arktiseen muotoiluun liittyvää. Mittava näkyvyys on nostanut esiin rohkeutta ja paikallisen yritysmaailman mahdollisuuksia. Tällaista omaleimaista esilläoloa tarvitaan lisää”, Rovaniemen kaupungin kansainvälisten asioiden päällikkö Tuula Rintala-Gardin sanoo. 

Frozen Innovations oy:n toimitusjohtaja Taavi Heikkilä. KUVA Polestar

Lumikuution suunnittelivat Dragan Pavlovic, Magnus Lindell ja Johanna Johansson ja sen rakensivat rovaniemeläiset lumirakentajat Frozen Innovations oy:stä.

12-metrinen kuutio kohosi Rovaniemen keskustaan kuudessa viikossa. Sisäpuolta on koristettu jääveistoksilla.

”Mielenkiintoinen projekti”, Frozen Innovationsin toimitusjohtaja Taavi Heikkilä kuvailee.

”Valmisteluun meni kolmisen viikkoa ja rakentamiseen toiset kolme. Muotteja valmistelimme kesällä, ja suunnittelu aloitettiin noin vuosi sitten.”

Kuutioon hankittu lumi tuotiin sähkörekalla läheisestä Ounasvaaran laskettelukeskuksesta. Kun Snow Space -teos helmikuun lopussa puretaan, lumi viedään varastoon Ounasvaaralle, josta se otetaan seuraavana talvena käyttöön laskettelurinteissä.

Polestarin toiminta ei nojaa perinteiseen kivijalkamyyntiin, ja autot tilataan netistä. Erilaiset tempaukset ovat tapa herättää kiinnostusta.

”Toimimme tällä hetkellä noin 30 maassa. Esittelytiloja on globaalisti noin 150. Rovaniemelle tuotettu maailman ensimmäinen lumirakenteinen tila on herättänyt valtavaa kiinnostusta ympäri maailmaa kollegoidemme keskuudessa. He jakavat Rovaniemellä tuotettua sisältöjä edelleen eri maissa, Suomen Polestarin markkinointijohtaja Martin Österberg sanoo.

Polestar näkyi myös esimerkiksi Lux Helsinki -valotaidetapahtumassa tammikuun alussa.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento