Leipomotuotteet

Helsinkiin ilmestyi pieni mutta tehokas leipomon myymälä – yrittäjä Jussi Murtomaa elää ruokaunelmaansa

Jussi Murtomaan elämä lähti kymmenisen vuotta sitten uuteen suuntaan. Hän kehitti kotikeittiössään näkkileivän, joka menestyi Masterchef-kisassa ja löysi tiensä kauppojen hyllyille ympäri Suomen.

K-supermarketia pyörittänyt Murtomaa jätti työnsä kauppiaana ja omistautui ruokaunelmalleen, kuten hän itse muotoilee. Näkkileivän ympärille on kasvanut yritys, jolla on oma leipomo ja Murtomaan lisäksi viisi vakituista työntekijää. Tuotevalikoimaan on tullut piirakoita ja salaatteja.

Leipomolla on kaksi myymälää, joista uudempi avattiin Harjun kaupunginosaan Kallion kupeeseen helmikuussa. Ydintuotteena on karjalanpiirakka. Vilkkaan Vaasankadun varrella sijaitsevassa myymälässä on käynyt kuhina, vaikka sitä ei ole juuri mainostettu. Murtomaa luottaa hiljaiseen avaamiseen, jossa asiakkaiden annetaan tutustua myymälään vähitellen, ilman avajaiskarkeloita.

”Vaimoni oli vuosia töissä yrityksessä, jolla oli tapana avata uudet myymälänsä hiljaisesti. Se on hyvä tapa välttyä asiakaspettymyksiltä, joita mahdolliset lapsenviat toiminnassa, laitteissa ja toimituksissa voivat alkuvaiheessa aiheuttaa”, Murtomaa kuvailee Avecille.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Hermannin piirakoita saa riisi-, peruna- ja porkkanatäytteellä sekä vegaanisena ohraversiona. Vitriinistä löytyy myös täytettyjä patonkeja ja omatekoisia salaatteja.

Asettelu kunniaan

Runsauden tuntu myy. Kauppiastausta näkyy tavassa, jolla Murtomaa on täyttänyt Vaasankadun pienen myymälätilan hyllyt ja vitriinit. Hän perustaa ajattelunsa löyhästi taloustieteilijä Vilfredo Pareton 20/80-jaottelumalliin.

”20 prosenttia tuotteista muodostaa suunnilleen 80 prosenttia myynnistä, tekipä melkein mitä tahansa. Usein pienemmät myymälät, erikoistarvikeliikkeet ja pientuottajien kaupat keskittyvät vain tuotteiden pieneen, terävimpään kärkeen. Kuluttajalle siitä saattaa tulla pettymyksen tuntu, eikä myymälästä pääse välittymään oikeanlaista kuvaa”, Murtomaa toteaa.

Murtomaalle on tärkeää, että myymälä on aamusta iltaan valmiin näköinen. Yhtä tärkeää on hävikinhallinta. Leipomo tarjoaa aina uunituoretta – ja niin sen pitää ollakin, Murtomaa sanoo. Valtaosalla tuotteista on vain yhden päivän myyntiaika, ja illasta ne käyvät vähiin. Sama koskee täytettyjä patonkeja. Moni leivonnainen sen sijaan säilyy tuoreena pidempään.

”Vitriinissä on siksi hyvä olla katseen korkeudella näitä leivonnaisia, ja niitä voi olla aina yli tarpeen”, Murtomaa kertoo.

Hyllyissä on esimerkiksi näkkileipää ja mehuja.

”Kuivatavaraan saisi iskeä vuoden päiväyksen, mutta siinä ajassa menetetään kyllä jo makua. Me merkitsemme parasta ennen -päiväykseksi kahdeksan kuukautta. Ihmiset ostavat kuitenkin syödäkseen eivätkä museoidakseen.”

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Joskus ei kannata korjata, vaan korostaa. Katosta lohjennut maali on näyttävä sisustuselementti. Hyllyt ovat Jussi Murtomaan käsityötä.

Viisi inspiroivaa nostoa

Liikepaikka. Lähikulmat hyvin tunteva Murtomaa tietää, että 50 metrin säteellä on kaksi kahvilaa. Niiden kanssa ei ole tarkoituskaan kilpailla. Myymälään saa mielihyvin jäädä viihtymään, ja Murtomaa nauttii ihmisten kanssa jutustelusta. Liiketoiminnan ydin on kuitenkin tuotteiden ulosmyynnissä ja asiakkaiden keskiostos paljon kahviloita korkeampi.

Verkkokauppa. Hermannin karjalanpiirakat ja näkkileivät leivotaan Kontulassa, jossa yrityksellä on leipomo ja myymälä. Lisäksi on verkkokauppa, josta on sesonkiherkällä alalla suuri apu: piirakoiden kysyntä pomppaa juhlakaudella keväisin ja jouluisin. ”Verkkokauppaan tehty tilaus on jo käyty kauppa. Meidän ei tarvitse silloin ottaa liiketoiminnallista riskiä, että tarvitseeko aamulla paistaa 50 karjalanpiirakkaa”, Jussi Murtomaa sanoo. Verkkokaupasta saa ennakkotilauksista alennusta, ja toimitukset onnistuvat pääkaupunkiseudulle. Kuivatuotteita voi lähettää myös kauemmas. ”Päivittäiseen tuoretuotekauppaan verkkokauppa ei sovellu, mutta tilannetta paikataan Woltin avulla.”

Piirakantekoa. Vaasankadun myymälässä on kolme asiakaspaikkaa. Viereistä liiketilaa remontoidaan yrityksen käyttöön parhaillaan. Murtomaa aikoo järjestää siellä piirakantekokursseja.

Kokeiluhenki. Murtomaa hankki leipomon alkuaikoina ruokarekan, mutta myi sen pois näkkäribisneksen kasvaessa. Jalkautuminen tapahtumiin kiinnostaa silti. ”Meillä on Tuomaan markkinoilla koju, jonne valmistamme ainoana toimijana käsin piparkakkutaloja. Se muodostaa suuren osan joulunajan myynnistä. Jatkossa piparkakkutalot saa myös myymälöistä.”

Esillepano. Piirakkapusseissa on tarra, jossa lukee firman nimi ja osoite. Viimeistelty paketti houkuttelee asiakasta nappaamaan kuvan herkutteluhetkestä Whatsappiin tai Instagramiin. Näkyvyyttä sekin. ”Tapanani ei ole mikromanageerata – paitsi silloin kun puhutaan tarrasta”, Murtomaa nauraa. ”Siitä on tullut leipomolla jo vähän vitsi, että kun tarroitetaan, niin olen tarkka siitä, että tarra on oikeassa paikassa ja oikeassa kulmassa. Tarra täydentää paketin ja toimii samalla pienenä käyntikorttina.”

LUE MYÖS: Ikinuori Elvi Avikainen täytti 96 – hänen vuonna 1955 perustamansa leipomo toimii yhä perhevoimin Helsingin Kalliossa

LUE MYÖS: Parhaat vinkit vitriiniin, joka houkuttelee asiakkaita: “Tämä asettelu on todettu myyväksi”

Ulkomainoksessa ja ikkunatarrassa luotetaan selkeyteen ja suomen kieleen. KUVA Jaakko Sandqvist


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi