Kahvilat

Uusia Fazer-kahviloita pulpahtelee tiuhaan – ”Menestyksen kulmakivi on erottautuminen”

Kluuvikadun Fazer Café. Kahvilan ja myymälän yhdistelmä sijaitsee samalla paikalla, johon Karl Fazer avasi ensimmäisen kahvila-konditorian 17. syyskuuta 1891. KUVA Fazer

Kahvilamarkkina on kasvussa, mutta kilpailu on kovaa. Fazer on avannut korona-aikana viisi uutta kahvilaa, ja syksyyn mennessä avataan vielä kolme lisää. Miten 130-vuotias kahvilaketju pärjää kilpailluilla markkinoilla?

”Menestyksen kulmakivi on erottautuminen. Kahvilakäynnissä on pohjimmiltaan aina kyse elämyksestä – muuten ei tultaisi kahville kahvilaan”, Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja Miika Kostilainen kertoo Avecille.

Näitä oppeja on noudatettu myös ketjun lippulaivassa, Kluuvikadun Fazer Caféssa Helsingissä. Kahvilaa uudistettiin vuonna 2018, ja kun myymälä remontoitiin nyt alkuvuonna, saatiin niille yhtenäinen, raikastettu ilme. Koko kahvilan kalustus uusittiin ja myymälän esillepanot rakennettiin uudella logiikalla. Kaikki art deco -henkisen liiketilan uudistustyöt on tehty yhteistyössä Museoviraston kanssa, sillä tila on suojeltu.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

H
Fazer Retail Finlandin toimitusjohtaja Kostilainen iloitsee, että nyt palvelu, miljöö ja tuotteet ovat kaikki linjassa. Ne ovat linjassa myös Fazerin isojen brändien kanssa: tuotekehitys on luonut Geisha-leivoksen kaltaisia uusia herkkuja tuttujen brändien makumaailmoista. KUVA Mariaana Nelimarkka

Kovat vuodet on käytetty hyödyksi

Kostilainen kertoo kahden koronavuoden olleen myös Fazerille haastavia. Ne ovat toisaalta olleet hyvä mahdollisuus kehittää toimintaa, ja se on hyödynnetty täysillä. Samalla on pystytty työllistämään henkilökuntaa ja rakentamaan tulevaa kasvua.

Fazer on avannut korona-aikana viisi uutta kahvilaa. Se on edellyttänyt strategista pohdintaa: millaisissa paikoissa voi menestyä? Kostilaisen mukaan avaukset ovat onnistuneet, ja syksyyn mennessä tulossa on kolme uutta Fazer Caféta. Helsingin ydinkeskusta on paikka, jossa Fazerin on hyvä olla: uudet kahvilat tulevat Bulevardille, Kamppiin ja Etu-Töölöön. Kostilainen jatkaa uusien liikepaikkojen etsimistä.

”Kahvilapalveluiden kysyntä tointuu kovaa vauhtia ja me Fazer Café -ketjussa vastaamme siihen huippubrändillä, ylivertaisella laadulla ja asiakaskokemuksella. Rakennamme pitkän aikavälin kilpailukykyä ja erilaistamme Fazer Café -kahvilaketjua, sillä asiakkaiden odotukset ja vaatimustaso ovat kasvaneet”, Kostilainen kertoo.

Seuraavaksi Fazer Café on saman haasteen edessä kuin koko ala: mistä osaavaa henkilökuntaa? Kostilainen luottaa siihen, että Fazer tarjoaa kiinnostavia tehtäviä sekä mahdollisuuden kehittymiseen ja uran rakentamiseen.

Teksti jatkuu kuvien jälkeen.

Kakut ovat esillä ison seinän täyttävässä vitriinissä, jossa niitä voi rauhassa ihastella. KUVA Fazer
Praliinit ovat tutkailtavissa kuin jalokivet. KUVA Fazer

Hääkakkutasting

Marianne-pulla, Geisha- ja Fazerina-leivokset sekä Pätkis-kakku: kaikki brändiluomukset ovat Fazerin kondiittorimestari Eero Paulamäen käsialaa.

”Mietin joka kakun kohdalla, mitä Karl Fazer tästä sanoisi”, Eero Paulamäki sanoo.

Paulamäkeä ilahduttaa Fazer Café Kluuvikadun uudistuksessa erityisesti myymälän yhteyteen rakennettu studio, joka soveltuu monenlaiseen käyttöön työnäytöksistä maisteluihin. Hän odottaa jo sormet syyhyten huhtikuun puolivälissä kahden vuoden tauon jälkeen käynnistyviä hääkakkutastingeja.

Paulamäki valmistautuu lokakuussa Pariisissa käytäviin suklaamestareiden MM-kisoihin. Hän on Pohjois-Euroopan ainoa edustaja kilpailussa, joka kokoaa maailman 20 kovinta suklaamestaria. Työskentely Pohjoismaiden suurimmassa suklaafirmassa takaa Paulamäelle merkittävän tuen valmistautumisessa.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Eero Paulamäki odottaa suklaamestarien MM-kisoja. KUVA Mariaana Nelimarkka

Vastuullisuutta ja lisää pistokepaikkoja

Fazerin tämänvuotisesta trendiraportista nousee tärkeimpänä yksittäisenä ajurina vastuullisuus. Fazer Retail Suomen markkinointijohtaja Jonna Pelvo kuvailee, miten vastuullisuudesta on tullut uusi bisnesstandardi.

”Kuluttaja odottaa, että yritys pitää huolen vastuullisuudestaan. Me varmistamme monin tavoin, että meille tulee mielellään: käyttämämme kahvi ja kaakao on vastuullisesti tuotettua ja liha kotimaista”, Pelvo kertoo.

Osana vastuullisuutta nousee kasvipohjaisten tuotteiden kysyntä. Esimerkiksi syksyllä lanseerattu vegaaninen tummasuklaa-vadelmakakku nousi nopeasti Fazerin toiseksi myydyimmäksi kakuksi. Kun tuote on hyvä, ei haittaa, vaikka se on vegaaninen, voisi asian muotoilla. Fazerin tavoitteena on tuoda joka kategoriaan kasvispohjainen vaihtoehto eli luoda lisää kaikille sopivia herkullisia tuotteita.

Muina merkittävinä kahvilaliiketoimintaa ohjaavina trendeinä jatkavat terveys ja hyvinvointi, nautiskelu ja helppous. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu itsensä kuunteleminen, riittävä lepo ja mielenterveyden hoitaminen. Kenties tulevaisuudessa Oura-sormuksen kaltaisten älylaitteiden suosituksiin liittyy täsmätuotteet, jotka sopivat juuri sinulle juuri tähän hetkeen.

Nautintoihin liittyy tendenssi korvata määrä laadulla. Kahvilamaailmassa se tarkoittaa kasvavaa käsityön osuutta ja hyviä raaka-aineita: leipä on juureen leivottu, kakku käsin tehty.

Kun elämä on hektistä, helppous korostuu. Kahvilalla voi olla rooli päivittäisen elämän hallinnassa: kahvilassa työskentely voi olla vaihtelua toimistolle tai kotityöpisteelle. Sitä varten uudistus toi Kluuvikadun kahvilaankin lisää pistokepaikkoja, vinkkaa myyntipäällikkö Tanja Lehmonen.

LUE MYÖS: 8 tapaa parantaa pienen ravintolan tai kahvilan kannattavuutta

Vegaaninen tummasuklaa-vadelmakakku. KUVA Mariaana Nelimarkka


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi